تبلیغات
๑۩۞۩๑اسلام پارس๑۩۞۩๑ - رمضان

با گذشت نیمی از رمضان؛ روزه در تو چه تاثیری داشته است؟

 

ترجمه: ابوعامر ملامحمدی

بسم الله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه أجمعین...

 

دوستان من! با گذشت نیمی از رمضان سوال مهمی خود را مطرح می کند:

 

تا کنون روزه در درون تو چه تاثیری داشته است؟

 

1- آیا توانسته ای معنای این سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را که «هر که از روی ایمان و احتسابِ پاداش، رمضان را روزه گیرد گناهان گذشته اش آمرزیده می شود» در خود محقق بسازی؟

 

حجاج بن یوسف در یکی از سفرهای خود در کنار آبی میان مکه و مدینه توقف کرد و خواست تا غذا بخورد که عربی صحرانشین را دید و او را به غذا دعوت کرد.

 

آن صحرانشین گفت: "کسی که از تو بهتر است مرا دعوت کرده و من نیز اجابت کرده ام"

 

حجاج گفت: "او چه کسی است؟"

 

گفت: "خداوند متعال مرا به روزه دعوت کرد و من نیز روزه گرفتم"

 

حجاج گفت: "آیا در این گرمای شدید؟"

 

اعرابی گفت: "بله، برای روزی گرمتر روزه گرفته ام"

 

حجاج گفت: "امروز افطار کن و فردا روزه بگیر"

 

آن مرد گفت: "باشد، البته اگر زنده ماندن من را تا فردا تضمین کنی!"

 

حجاج گفت: "نمی توانم چنین تضمینی کنم"

 

آن اعرابی گفت: "پس چگونه از من می خواهی چیزی را که نزدیک است، با چیزی دیگری که نسیه است و بر آن توانایی هم نداری عوض کنم؟"

 

2- برادر و خواهر من! آیا در حالی که روزه هستی این به ذهنت خطور کرده است که خداوند متعال آن سرور بی نیازی است که همانند ندارد؟ خداوند متعال می فرماید:

 

{قُلْ أَغَیْرَ اللّهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَهُوَ یُطْعِمُ وَلاَ یُطْعَمُ قُلْ إِنِّیَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَینَ} [الأنعام: 14]

 

(بگو آیا غیر از الله، پدیدآورنده ی آسمانها و زمین سرپرستى برگزینم و اوست كه غذا مى‏دهد و غذا داده نمى‏شود؟ بگو من مامورم كه نخستین كسى باشم كه اسلام آورده است و [به من فرمان داده شده كه] هرگز از مشركان مباش)

 

این تویی که به غذا نیاز داری. این من و توایم که دارای نقصیم و اوست که اهل تقوی و مغفرت است.

 

3- آیا در این ماه با قلب و اعضای خود روزه گرفته ای؟ آیا با این روزه وابستگی های ناشایست از قلبت خارج شده است؟ آیا قلب خود را از دوستی و تعلق به دنیای نفرین شده مداوا کرده ای؟

 

دوستان من...

 

بیایید با گذشت این روزهای رمضان نیت های خود را دوباره نو کنیم تا آنکه جایزه ی این ماه را از دست ندهیم:

 

1- در حالی که ضعف خود را حس می کنی روزه بگیر. خداوند چنین فرموده است:

 

{وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا} [النساء: 28]

 

(و انسان، ضعیف آفریده شده است)

 

پس حال که اینگونه است از او نیرو و قدرت بگیر که هیچ قدرت و نیرویی نیست جز توسط او... خداوندا ما را بر نیک روزه گرفتن و انجام نیک هر عمل صالح دیگری که باعث نزدیکی ما به تو شود یاری ده.

 

2- در حالی روزه بگیر که در برابر خداوند احساس کوچکی و فقر می کنی:

 

{یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِید} [فاطر: 15]

 

(اى مردم شما به الله نیازمندید و الله است كه بى‏نیاز ستوده است)

 

3- با قلبی شکسته روزه بدار و به یاد داشته باش که خداوند با دلشکستگان است.

 

4- برای مداوای قلبت روزه بدار:

 

نسائی از أبوأمامة رضی الله عنه روایت کرده که گفت: به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم گفتم: مرا به عملی امر کن که آن را انجام دهم. ایشان فرمودند: «روزه بگیر که روزه هیچ همانندی ندارد» گفتم: ای رسول خداوند من را به انجام کاری دستور بده، فرمود: «روزه بدار که روزه همانند ندارد». [به روایت نسائی و تصحیح شیخ آلبانی]

 

شاید که روزه قلب های ما را که به علت گناهان و دوستی دنیا بیمار شده اند شفا دهد.

 

5- روزه بگیر و امید درجات بالا و اجر آن را داشته باش. روزه بگیر تا با انجام کاری که خداوند آن را به خود منسوب کرده است، شرفیاب گردی:

 

بخاری در حدیثی این سخن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را روایت نموده است که ایشان فرمودند: «همه ی اعمال انسان برای اوست مگر روزه که ازآن من است و من پاداش آن را می دهم»

 

6- روزه بگیر تا در امان بمانی:

 

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «روزه سپری است در برابر عذاب خداوند» [صحیح الجامع: 3866]

 

و در روایتی دیگر چنین آمده است: «روزه سپر و دژی است محکم در برابر آتش» [صحیح الترغیب: 980]

 

7- روزه بگیر تا دور شوی...

 

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: « هرکه یک روز را در راه خداوند روزه گیرد خداوند او را به فاصله ی صد سال از جهنم دور می سازد» [صحیح الجامع: 6330]

 

8- و روزه بگیر تا نزدیک شوی...

 

خداوند بزرگ می فرماید:

 

{وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ}[المزمل: 20]

 

(هر كار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد الله بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت و از الله آمرزش بخواهید كه الله آمرزنده مهربان است)

 

[منبع: سایت "وذکر" به نقل از سایت شیخ هانی حلمی با کمی تغییر و تصرف – ترجمه ی آیات با استفاده از سایت پارس قرآن]

شب قدر

شب قدر و ویژگی‌ها و مشخصات آن از موارد مشترك در میان شیعه و سنی است، هرچند اختلافاتی درباره مصداق و یا برخی جزئیات آن در میان این دو گروه وجود دارد.

محمدرضا تقی‌دخت رهقی در مقاله‌ای از سه منظر دیدگاه اهل سنت درباره شب قدر را به بررسی نشسته است.

در این مقاله آمده است: موضوع و اهمیت شب قدر، همان‌طور كه در ادبیات فكرى، عقیدتى و روایى شیعه جایگاه ویژه و بالایى دارد، در بین سایر فرق مسلمین نیز شأن و جایگاه خاص خود را دارد. دو فرقه و شعبه اصلى آیین اسلام، یعنی مذاهب تشیع و تسنن، اگر چه در برخى موارد و موضوعات مرتبط با شب‌هاى قدر و آیین‏ها و مناسك ویژه، آن، اختلاف نظرهایى دارند، اما در اهمیت و جایگاه آن تردید روا نمى‏دارند.

شاید اختلاف‏هاى روایی و موضوعى كه در این نوشتار به عمده‏ترین آن‌ها اشاره خواهد شد، مباحثى باشد در خور توجه و اهمیت، اما مهم‏تر از همه این مباحث، قبول بالاتفاق وجود چنین شبى است و فیض جارى‌ای كه خداوند در این شب از آسمان و به مداومت مى‏فرستد. سرچشمه این اتفاق نظر و عقیده نیز آیات مشیر به این موضوع در قرآن كریم است و سرچشمه آن اختلاف نظرها، تأثیر و تاثر اختلاف عقاید و برداشت‌ها از این آیات، كه در میراث حدیثى و روایى هر دو فرقه رسوخ یافته است... .

از جمله مواردى كه در كتب روایى و آثار مفسران اهل سنت در مورد آن، اختلاف نظر وجود دارد و سرانجام اجماع عالمان این مذهب برآن مهر خاتمت مى‏نهد، موضوع «جایگاه زمانى شب قدر» است. شب قدر، اگر چه در تواتر روایات شیعى، قطعاً از شب‌هاى دهه سوم ماه مبارك رمضان شمرده مى‏شود و تردید در آن نیز به واسطه روایات منقول از ناحیه معصومین(ع) و نیز تفاوت تفاسیر روایات است، اما از این حیث كه شبى خارج از ماه رمضان نیست، مورد اجماع كلی و قطعى است.

در میان عالمان و در میراث روایى و تفسیرى اهل سنت، اما، ابتدا در این خصوص و سپس در قطعى كردن جایگاه این شب در ماه مبارك رمضان تردید و تفاوت وجود دارد. دسته‏اى از روایات، همچون روایت مشهور «ابوحنیفه» در «شرح الازهار»، بر این اعتقاد تاكید مى‏كند كه شب قدر به طور قطعى و یقینى نمى‏تواند در این دهه باشد و بلكه در تمامى لیالى سال پنهان است. روایت مذكور، كه در ضمن مسئله‏اى فقهى وارد شده، چنین است: «شب قدر، در میان شب‌هاى سال پنهان است و چنان‌چه كسى طلاق همسرش را مشروط به انجام در شب قدر نماید، بدون گذشت یكسال كامل، طلاق واقع نشده است»... .

شاید روایت «عایشه» از احوال رسول مكرم اسلام در دهه پایانى ماه رمضان را نیز تاكیدى بر این جایگاه زمانى بتوان شمرد: «آنگاه كه دهه آخر رمضان فرا مى‏رسید، رسول خدا شب‌ها را بیدار بود و اهل و خویش خود را نیز بیدار مى‏داشت و از زنان دوری می‌جست»(المغنى، ج 3ـ ص 179) و نیز روایت »ابن عمر« از اعتكاف پیامبر در دهه پایانى ماه مبارك رمضان را كه در »صحیح مسلم« آمده است: «پیامبر دهه انجامین ماه رمضان را در اعتكاف بودند» (شرح نووی، ج8 ـ‌ص 66)... .

روایات و مباحث متعدد و متفاوتى در این خصوص در منابع اهل سنت وارد شده است كه در یك طبقه بندى كلى به سه دسته روایات تاكیده كننده بر شب بیست و یكم، شب بیست و سوم و شب بیست و هفتم تقسیم مى‏شوند. البته روایات بسیار ضعیفی نیز مبنی بر لیلةالقدر بودن شب هفدهم وجود دارد؛ ازجمله روایت «ابن عباس» در «درالمنثور» (ج6ـ ص376)... .

در «صحیح مسلم» آمده است: «گفته شده شب بیست و سوم، شب قدر است و این موضوع قول بسیارى صحابه و تابعین است» (ج8 ـ ص 58) و در روایتى از »ابن عمر» منقول است كه «فردى نزد پیامبر عرض كرد كه در خواب دیده است شب قدر، هفت روز مانده به پایان رمضان است و پیامبر فرمود خواب‌هاى شما كه بر بیست و سوم توافق دارند صحیح‌اند و هر كس خواست شب‌زنده‌دارى قدر را درك كند، این شب را احیاء نگهدارد» (مجمع البیان، ج10ـ ص) و نیز روایت منقول از «سعید بن جبیر» در «درالمنثور»(ج6ـ ص 373) كه مؤید همین نظر است... .

از جمله مباحث دیگرى كه در خصوص شب قدر مطرح است، اختصاص و عمومیت زمانى شب قدر به دوره‏اى خاص، یا جریان داشتن این باب واسعه الهى در همه دوره‌هاست. از موضوعاتى كه تقریباً اتفاق نظر در مورد آن به حد اجماع و تواتر رسیده است، عمومیت داشتن شب قدر در همه دوره‏ها و زمان‌هاست؛ اما پاره‏اى احادیث و روایات منقول در اسناد روایى اهل سنت، كه گاه به آن‌ها استدلال مى‏شود و بى طرفدار نیز نیستند، بر این اعتقاد استوارند كه شب قدر مخصوص به دوره خاص حیات پیامبر بوده است و دیگر شب قدرى وجود ندارد. به بیان دیگر، این شب، اختصاص به دوره‏اى خاص از زمان (دوران حیات پیامبر) داشته و قابل تكرار نیست... .

در جمع روایات سه گانه فوق، باید گفت شب قدر با توجه به روایات و مستندات، از دید شیعه اختصاص به قبل از پیامبر و بعد از آن تا امروز دارد و شاید فضیلت‏هاى آن در امت پیامبر ازدیاد پیدا كرده و از دید اهل سنت، شبى است اختصاصی براى امت پیامبر كه تا امروز نیز ادامه دارد و قبل از پیامبر نبوده و در واقع امتیاز مسلمانان بر سایر امت‌هاست؛ اگر چه روایاتى اندك شمار نیز در منابع اهل سنت وجود دارد كه شب قدر را فقط مربوط به زمان پیامبر مى‏داند... .


رمضان با لباسی نو

رمضان مهمانی است مهمان دار، كه اگر گرامی

 بداریمش ما را گرامی داشته و با آمدنش برکات

و خیرات را برای ما به ارمغان می آورد.


مهمانی که میزبان است و شاید هرکدام از ما

آخرین باری باشد که در میهمانیش شرکت می

 کنیم..!

یا اینکه پس از سالهای کوتاهی مهمان دیگری

 خواهد شد ... پس بیا تا مهمانمان را گرامی

 بداریم!
و بیا تا از برکات میزبانمان بهره ببریم!

تصور کن که مهمانی عزیز به سوی تو آمده و

می دانی که بعد از روزهای کوتاهی با او وداع

می کنی و دیگر هرگز او را نخواهی دید..!

چه گونه از او پذیرایی می کنی و چگونه او را

گرامی می داری؟

بیایید با خود این تصمیم ها را بگیریم تا روزه

های خود را از عادت روزمره به عبادت روح

دار مبدل کنیم:

•هر سال روزه می گیریم تا فریضه را از گردن

خود ادا کنیم .. بیایید امسال هدف ما به دست

آوردن معنای حقیقی روزه یعنی ایمان و اخلاص

باشد تا گناهانمان پاک شوند



•هر سال برای انجام ختم های فراوان قرآن در

ماه مبارک رمضان تلاش می کنیم.. بیایید یکی

از این ختمها با تدبر و تفکر و نیت چنگ زدن به

دستوراتش قبل از ادای حروفش باشد.

•هر سال به دنبال صدای زیباتر در بین مساجد

می گردیم ... بیایید امسال تلاش ما برای نماز

کامل تر باشد.

•در ابتدای ماه کوشش می کنیم که نماز جماعت

را از دست ندهیم..بیایید امسال بکوشیم تکبیرة

الإحرام با امام را در طول ماه مبارک رمضان

از دست ندهیم.

•رمضان را به دست و دل بازی برای خود و

فرزندان در نعمتهای دنیا اختصاص می دهیم..

بیایم در تغذیه های روحانی نیز دست و دل باز

شویم.

•زمانی که شادی و سرور را با این دست و دل

بازی به خانواده ی خود هدیه می دهیم .. بیاییم

دایره ی آن را گسترش داده و به خانواده های

دیگر نیز این شادیها وارد کنیم.

•هر سال به قصد یاری محتاجان صدقه می دهیم

.. بیاییم امسال به نیت یاری خود و نجات از آتش

گناهان هر روز صدقه ای خالصانه دهیم .

•ما و شما در رمضان برای به دست آوردن

اعمال نافع حریص می شویم .. بیاییم امسال این

نیکی را با کتابی یا نصیحتی به دیگران هم

برساینم.

•بیشترین فایده از دعاهایی که می کنی نصیب

خودت می شود پس بخل نورز . در این ماه

مبارک میلیونها مسلمان محتاج به دعاهایت هستند

که ملائکه بعد از ان آمین گفته و می گویند برای

تو نیز همانند آن باد.

•بخشندگی در رمضان زیباست و تو با بخششی

کم یا زیاد از جمله ی بخشندگان هستی .. پس بیا

و بخششت را زیاد کن تا آنجایی که به کسانی که

به تو بدی کرده اند احسان کنی و با کسانی که با

تو قطع رابطه کرده اند دیدار کنی.

•از نشستن بیش از حد با مردم دوری جسته و با

نفس خود برای محاسبه ی آن خلوت کنیم . چه

بسا مرگ ما را غافل گیر کند و قبل از اینکه

خود را محاسبه کنیم در قبر از ما حساب گرفته

شود.

•قدمهایت را با نمازگزارانی که نمی شناسیشان

در یک خط قرار ده .. چه بسا با آنها آشنا شوی

.زیرا راست کردن صف ها در پشت سر امام

برای همگون شدن قلبها بر ایمان است.

•ما و شما دشمنانی داریم ، پس اگر کافرند با

دعایت بر آنها طلب پیروزی کن و اگر مسلمانند

برای آنها انصاف را طلب کن که چه بسا

دعاهایی که دشمنی را به دوستی مبدل کرده

است.

•در این ماه ضعیفان و فقیران در راه ها و

دروازه ی مساجد نظر تو را به خود جلب می

کنند پس تو نیز مستضعفان مسلمان را در

فلسطین و دیگر کشورهای جهان به یاد بیاور و با

دعا و صدقاتت آنها را یاری کن.

•ارزش رمضان در شب قدر چند برابر می شود

آیا با خود اندیشیده ای که شاید این شب را در

سالهای گذشته از دست داده ای ؟! پس امروز آن

را غنیمت بشمار که چه بسا به شب های آینده

نرسی.

•هرگاه با رمضان وداع گفتی.. یا رمضان با تو

وداع گفت... پروردگارت را و اعمالی که در

رمضان انجام داده ای را حفظ کن تا اعمالت

ضایع نشوند زیرا نمی دانی که سال دیگر آن را

ملاقات کنی یا نه؟

پس بارالها برای ما در رمضان برکت قرار ده و

ما را در روزه و قیامش یاری فرما و از آزاد

شدگان از آتش قرار ده و حمد و ثنا ازآن الله است

که با نعمتش نیکی ها کامل می شوند.